ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

معضلی به نام خرید و فروش گواهینامه مجازی | دوچندان شدن تصادفات در پی صدور این گواهینامه‌ها

  • کد خبر: ۲۱۲۵۹۳
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
معضلی به نام خرید و فروش گواهینامه مجازی | دوچندان شدن تصادفات در پی صدور این گواهینامه‌ها
خرید و فروش مجازی گواهی نامه، شگردی متقلبانه که میزان تصادف‌ها را دوچندان می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز آمار‌های تحلیلی از ابتدای سال نشان می‌دهد که بخشی از سوانح رانندگی به‌دلیل نداشتن گواهی‌نامه بوده و گاهی منجر به فوت و مرگ طرف مقابل شده است. معمولا اشتیاق نوجوانان و جوانان به استفاده از وسایل نقلیه و رانندگی بدون آموزش و مهارت، در مواردی به حوادث فوتی جبران‌ناپذیر ختم می‌شود.

بیش از یک‌سال از فاجعه مرگ‌بار دو دانش‌آموز هشت و دوازده‌ساله در مشهد می‌گذرد؛ دو برادری که درحال رفتن به مدرسه بودند و سمندی سفیدرنگ که راننده آن نوجوانی بدون گواهی‌نامه بود، پس از برخورد با این کودکان، رگ زندگی‌شان را پاره کرد. گذشته از بدون گواهی‌نامه‌ها، موضوعی که در فضای‌مجازی داغ شده، خریدوفروش گواهی‌نامه بدون آزمون کتبی و عملی است.

خسته شده‌ام!

داشتن گواهی‌نامه نخستین شرط برای رانندگی است و طبق قانون کسی که بدون آن پشت فرمان بنشیند، کار خلافی انجام داده است. اصلا رانندگی بدون گواهی‌نامه مجازات دارد. به همین دلیل خیلی‌ها به‌دلیل داشتن این مدرک حاضرند به بازار داغ جعل اسناد هم اعتماد و تلاش کنند به هر طریقی که هست، به گواهی‌نامه دست یابند.

الیاس بیست‌وپنج‌ساله که تابه‌حال پنج‌بار در آزمون آیین‌نامه رد شده است، یکی از همین افراد است. او می‌گوید: سال‌هاست رانندگی می‌کنم و چشم‌بسته می‌رانم، اما از سد امتحان تئوری نمی‌توانم رد شوم. از طرفی، برای شرکت دوباره در هر آزمون باید کلی هزینه کنم. به همین دلیل، چون به رانندگی تسلط دارم و اتفاقی برایم نمی‌افتد، تصمیم گرفته‌ام گواهی‌نامه بخرم.

این روز‌ها برخی از دختران و زنان هم عشق نشستن پشت فرمان خودرو را دارند. البته هدف برخی این است که جلو دوستان و آشنایان کم نیاورند و کلاس بگذارند. این گروه هم معمولا پشت آزمون کتبی و عملی می‌مانند و تصمیم می‌گیرند به همان میزان آموزشی که دیده‌اند، اکتفا کنند و به هر قیمتی که هست، خودشان را راننده نشان دهند.

این‌ها گروه دیگری هستند که حاضرند با یک مدرک جعلی فخر بفروشند و خودشان را راننده نشان دهند. به همین دلیل دنبال تبلیغ‌هایی می‌گردند که در صفحات مجازی کم نیستند. شما هم اگر به فضای‌مجازی سر بزنید، قطعا کسانی را پیدا می‌کنید که جاعل اسناد هستند و جالب اینکه ادعا می‌کنند مدارکی که می‌دهند، قانونی است و از طریق سازمان راهنمایی‌ورانندگی صادر می‌شود.

به شرط استعلام

این وسط تصمیم گرفتیم برای تکمیل گزارش، شانسمان را امتحان کنیم و با یکی از همان افرادی که مدعی تحویل گواهی‌نامه بدون آزمون است، گپ‌و‌گفتی داشته باشیم. آگهی را در فضای‌مجازی پیدا می‌کنیم و به صاحب آگهی پیام می‌دهیم. خیلی زود پاسخ می‌دهد و درحالی‌که تأکید می‌کند به کارش اعتماد کنیم، مدعی می‌شود که طی یک هفته گواهی‌نامه معتبر راهنمایی‌ورانندگی به‌دستمان می‌رسد.

طبق تعرفه‌هایی که او مشخص کرده است، برای خرید گواهی‌نامه پایه‌یکم ۱۰ میلیون تومان و گواهی‌نامه پایه‌دوم ۷ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان و گواهی‌نامه پایه‌سوم ۵ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنیم.

صحبت به اینجا ختم می‌شود که ما نوع گروه خونی به‌علاوه عکس ۳ در ۴ و همچنین عکس کارت‌ملی‌مان را با بیعانه یک‌میلیون تومانی بدهیم. نیازی هم به حضورمان نیست. جالب اینکه دوباره تأکید می‌کند به‌شرط استعلام و صحت گواهی‌نامه آن را می‌فروشد و پشت‌بندش ادامه می‌دهد اگر کسانی اطرافمان هستند که به‌دنبال کم‌کردن سن شناسنامه هستند، آن را هم انجام می‌دهد.

گول نخورید!

کم نیستند نوجوانان و جوانانی که گول همین افراد را می‌خورند و برای خرید پا پیش می‌گذارند. این درحالی است که جانشین رئیس‌پلیس راهور خراسان‌رضوی آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد و می‌گوید: باتوجه‌به فرایند سیستمی و هوشمند صدور گواهی‌نامه راهنمایی‌ورانندگی، ورود و دسترسی افراد دیگر به سامانه‌های این مرکز غیرممکن است و هرگونه تبلیغ در فضای‌مجازی و سایت‌های دیگر مبنی بر صدور گواهی‌نامه، جعلی و کلاهبرداری است.

سرهنگ سیدرضا اسد‌نژاد تأکید می‌کند: شهروندان گول تبلیغات چنین افرادی را نخورند، زیرا گواهی‌نامه جعلی، در سامانه‌های پلیس راهور بدون اعتبار است و برایشان مشکل‌آفرین خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: بهتر است به‌جای هزینه‌کردن بیخودی و دورریختن پول، از طریق قانونی اقدام کنید تا هم میزان حوادث و تصادفات رانندگی کم شود و هم شهری امن‌تر داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->